BYGG OG ANLEGG: Slik får du fatt i nye, dyktige ansatte via Facebook i 2019

av | 27. mai. 2019 | Tips og råd

Noen bedrifter sliter med å ha nok å gjøre. Andre har mer enn nok jobb og sliter med å finne nok flinke og dyktige fagfolk til å få arbeidet gjort. 

Om du er blant de sistnevnte vil du i denne artikkelen få se:

  • Hvordan Byggmester Vallestad fikk fatt i og signerte kontrakt med 3 nye, høyt kvalifiserte tømrerlag på under 2 uker

og

 

  • Hvordan du selv kan sette opp enkle kampanjer på Facebook for å tiltrekke deg og få fatt i dyktige, nye ansatte / innleide medarbeidere.

VIDEO: Se steg-for-steg gjennomgang av artikkelen med utfyllende forklaring.

Problemet 😩

Problemer kommer i ulike former og størrelser.

Og vanligvis oppleves de nok oftere knyttet til å ha for lite jobb, enn for mye. Men for Byggmester Vallestad fra Sotra utenfor Bergen har 2019 veldig bra!

De har store ordrereserver og innså tidlig på året at de ville ha behov for flere flinke folk, og det kjapt, for å kunne levere på prosjektene i tide.

GOD START: Daglig leder Terje Vallestad i Byggmester R. Vallestad AS har fått en pang-start på 2019. Luksusproblemet er da at de trenger flere folk – og det i en fart! Her sammen med byggesaksansvarlig Alexander N. B. Kristensen.

 

Løsningen 🧐

Byggmesteren har høstet gode resultater av å satse og å være synlig på Facebook tidligere.

De siste årene har de investert betydelig og satset på godt innhold og synlighet i sosiale medier.

LES OGSÅ: Lokal byggmester satset hele markedsbudsjettet på Facebook.

Det har resultert i en jevn strøm med nye henvendelser og mange spennende jobber, så hvorfor ikke prøve denne kanalen for å få fatt i nye dyktige fagfolk også?

Facebook er et utrolig spennende alternativ. Ikke bare er det tidkrevende å bruke Finn Jobb eller rekrutteringsbyrå, men det koster jo også fort titusenvis av kroner.
Terje Vallestad, daglig leder, Byggmester R. Vallestad AS

Og om du da også trenger mer enn bare én ny medarbeider, slik Byggmester Vallestad gjorde, kan kostnaden fort bli betydelig.

Sammen med Terje satte vi derfor opp en enkel rekrutteringskampanje bestående av:

  • En dedikert landingsside skreddersydd for rekruttering av nye, selvstendige tømrerlag.

LANDINGSSIDE: I stedenfor å sende trafikken til en vanlig hjemmeside, lagde vi en dedikert landingsside skreddersydd «selvstendige tømrerlag»-kampanjen. Her fikk de potensielle kandidatene all informasjonen de trengte og enkelt muligheten til å ta kontakt.

og

 

  • Betalte annonseringskampanjer på Facebook og Instagram med geografisk målretting.

ANNONSE: Slik så en av annonsene ifbm. rekrutteringskampanjen ut. Disse ble A/B-testet (endrer tekst, bilde etc.) for å finne ut hvilken som ga mest mulig igjen for annonseinvesteringen.

Resultatet 😍

Kampanjen ble satt opp på en liten uke og resultatene lot heldigvis ikke vente på seg.

Etter knappe 14 dager fikk vi telefon fra Terje med beskjed om å stenge tømrerlag-kampanjen.

Han hadde da allerede fått 10 henvendelser via skjema i tillegg til flere på Messenger og telefon.

Han hadde også hatt samtaler med de kvalifiserte kandidatene og skrevet kontrakter med 3 selvstendige tømrerlag.

Kampanjen var en kjempesuksess! Ikke bare gikk det kjapt å komme i gang, men antagelsene våre om at Facebook også fungerer til rekruttering stemte på en prikk. Akkurat hvorfor det funket så bra vet jeg ikke. Kanskje er det fordi vi har vært godt synlig i sosiale medier lenge og folk i bransjen kjenner til oss som en solid aktør. Kanskje er årsaken en helt annen, men uansett så var dette gull for oss, spesielt nå i denne situasjonen der vi trengte flinke folk fort. Og 14 dager må vel i denne sammenheng kunne sies å være rimelig fort.
Terje Vallestad, daglig leder, Byggmester R. Vallestad AS.

Hvordan sette opp en enkel rekrutteringskampanje på Facebook selv – uten særlig teknisk kompetanse

INTUITIVT: Annonseadministrasjonssystemet til Facebook er intuitivt og enkelt å bruke. Det kan oppleves overveldende i starten, men gi det noen timer med prøving og feiling så får du garantert dreisen på det.

Om du vil prøve å sette opp en rekrutteringskampanje på Facebook selv, så er dette hva du trenger, samt fremgangsmetoden.

Dette trenger du:

  • En bedriftsside på Facebook
  • En annonsekonto på Facebook (bruk guiden her for å komme i gang)
  • En dedikert landingsside (vi bruker oftest vertkøyene Unbounce eller Instapage), men du kan også bruke en egen tilpasset underside på hjemmesiden din, sende de til Messenger eller bare skrive kontaktinfo direkte på annonsen.

Og her er fremgangsmetoden steg for steg:

1. Sett opp en dedikert landingsside

Dedikerte landingssider er ganske enkelt nettsider/undersider som er skreddersydd spesifikke formål eller kampanjer.

Kort fortalt så fjerner vi all overflødig tekst, bilder, menyer osv. som du vanligvis finner på nettsiden din og fokuserer kun på et mål: I dette tilfelle å få fatt i kvalifiserte søkere.

EFFEKTIVT: En vanlig hjemmeside har flere formål, gir brukeren flere handlingsalternativer og skal tilfredstille behovene til flere segment/målgrupper. En dedikert landingsside er skreddersydd ett formål og gir brukeren ett handlingsalternativ. Dette øker effekten betydelig og vi ser ofte at dedikerte landingssider gir forbedringer på 10-200% på samme kampanje.

På denne måten øker sannsynligheten betydelig for at du oppnår det du ønsker.

Du kan også bruke en underside på den vanlige hjemmesiden din, men det er viktig å lage siden så spesifik og tydelig som overhode mulig fordi du ønsker å få oppmerksomheten til og tiltrekke deg de rette folkene (og gjerne frastøte deg de som ikke er kvalifisert).

Dette er ikke for både kunder, leverandører, ansatte og venners venner. Dette er kun for en målgruppe: selvstendige tømrerlag (eller de du måtte ønske å nå).

Slik lager du tekst til kampanjen:

Teksten/budskapet det absolutt viktigste her og vi bruker ofte følgende modell/spørsmål når vi skal utvikle tekst til kampanjer.

  • Hva er dette?
  • Hva handler det om?
  • Hvem er det for/til?
  • Hva får jeg?
  • Hva vil du at jeg skal gjøre nå?

Hva er dette?
En rekrutteringskampanje.

Hva handler det om?
Et byggefirma som vokser og trenger flere folk. Søker derfor selvstendige tømrerlag.

Hvem er det for/til?
Flinke, selvstendige tømrerlag/fagfolk.

Hva får jeg/du?
List opp fordelene og godene de får. Hvorfor bør de velge deg. Hva gjør dette unikt, annerledes og attraktivt?

Hva vil du jeg skal gjøre nå?
Her må du ha et tydelig Call to action / handlingsforslag. Hva er det du ønsker vedkommende skal gjøre? Hva er det neste naturlige steget i prosessen? Dette steget kan du også bruke til å prekvalifisere og filtrere søkerne gjennom for eksempel spørsmål i et skjema.

Når det gjelder struktur og layout på landingssiden kan det variere fra kampanje til kampanje hva som er best, men en generell mal som ofte funker ser slik ut, med følgende 7 elementer.  

Eksempel på landingsside:

EKSEMPEL PÅ DEDIKERT LANDINGSSIDE: En tydelig tittel. En forklarende undertittel. En punktliste som utbroderer fordelene og hva som gjør dette unikt. Et bilde som støtter budskapet. Referanser og kundeuttalelser som sosiale bevis. Lenke til personvern og GDPR, samt et skjema/måte å ta kontakt på. Det er i korte trekk det du trenger på en dedikert landingsside. Resten er overflødig.

2. Sett opp en annonsekampanje på Facebook

Når teksten og landingssiden er klar er neste steg å sette opp den betalte annonseringskampanjen på Facebook.

Du kan såklart bruke trafikkilder som Instagram, Google, Youtube og LinkedIn også, men i dette tilfelle brukte vi Facebook med stort hell – og det er i våre målinger den desidert billigste og mest underprisede kanalen p.t.

MÅLRETTING: Nøkkelen til effektive Facebook-kampanjer (avhengig om det er til rekruttering av ansatte eller generering av jobb og henvendelser) ligger i målrettingen og i annonseutformingen. Heldigvis er det enkelt og rett frem å annonseadministrasjonen.

TIPS: Om du ikke alt har en bedriftsside på Facebook eller en annonsekonto anbefaller vi deg å lese dette blogginnlegget, som viser deg hvordan du setter det opp steg-for-steg.

Når du oppretter annonsekampanjen din inne i Facebook sitt annonsestyringssystem er dette de viktigste tingene å huske på:

 

  • Målrett mot postnummer i det geografiske området du ønsker å nå folk i. Unngå målretting mot hele Norge (som er satt som standard i Facebook). Holder du til i Kristiansand er sannsynligheten liten for at folk fra Trondheim kommer for å jobbe for deg. Viser du annonsene dine til disse er det å kaste penger ut vinduet.
  • Test gjerne et annonsesett der du målretter mot interessegruppen «bygg og anlegg». Facebook har over 400.000 datapunkter med informasjon om hver bruker. Så når du målretter mot mennesker med interesse for «bygg og anlegg» er dette folk som har likt sider eller vist interesse for innhold relatert til bygg og anleggsbransjen.

BYGG OG ANLEGG: Facebook har over 400.000 datapunkter med informasjon lagret om hver bruker av plattformen. Noe av denne informasjonen kan vi benytte oss av når vi målretter annonsene slik at vi treffer rett person med riktig budskap.

  • A/B-test tekst og bilder for å se hva som ressonerer og fungerer best på målgruppen. Dette gjør du enkelt ved å først lage en annonse helt ferdig. Så dupliserer du denne og bytter ut tittel, bilde etc. Når du så kjører kampanjen vil Facebook automatisk rotere visningen av disse annonsene og etter en tid vil du kunne lese av å se hvilken som fører til størst engasjement, klikk og konverteringer.

OPTIMALISERING: Gjennom å A/B-teste ulike elementer i annonsen fant vi hvilken annonse våre potensielle kunder responderte best på. Ved å bruke annonse «AD01A», fikk vi en økning på 411% i klikkrate og besparelse på 6.09,- pr. klikk.

  • Bruk samme tekst og bilde på annonsen som du finner på landingssiden. Ref. punktet over er det hensiktsmessig å A/B-teste, men sørg for at du så ofte som mulig bruker samme bilde i annonsen som på landingssiden. Dersom du gjennom A/B-testing finner ut at et annet bilde enn det du bruker på landingssiden ressonerer bedre med målgruppen, bytter du ut bildet du har på landingssiden slik at det matcher med det fra den beste annonsen. Hvorfor? Jo fordi du ønsker å unngå å forvirre de som klikker på annonsen din (klikker du på et bilde, men lander på en side som viser noe annet kan du lett bli forvirret). Sørg for å ha høy gjennomgående relevans fra annonse til landingsside slik at de kjapt «kjenner seg igjen».

SAMMENHENG: Unngå å forvirre brukerene dine ved å ha høy gjennomgående relevans (tekst, farger, bilder) fra annonsen de ser og klikker på til landingsside de kommer på.

  • Sett opp remarketing annonser. I tillegg til å målrette annonsen mot «kalde» publikum som ikke kjenner deg fra før, vil du nesten garantert oppleve god effekt ved å målrette annonsen din mot to andre målgrupper, basert på remarketinglister.

Målgruppe 1: De som tidligere (de siste 1-365 dagene) har besøkt nettstedet ditt eller engasjert seg med innholdet ditt på Facebook og Instagram.

Dette er mest sansynligvis dine venner, familie, bekjente, konkurrenter, bransjekollegaer og venners venner. Dette er ambasadører som går god for deg og dersom de ikke er i målgruppen for å søke jobb hos deg selv, helt sikkert kjenner noen som er i denne posisjonen. Når de ser annonsen vil mange like, dele, kommentere og tagge personer som ellers kanskje ikke ville sett annonsen.

Her er Facebook og Instagram i en særklasse når det gjelder å turbobooste rekruteringsprosessen og å få hjelp via jungeltelegrafen.

Målgruppe 2: De som allerede har besøkt landingssiden din for rekrutteringskampanjen (de siste 1-30 dagene) men som ikke alt har fylt ut skjemaet eller gjort det du ønsket enda (ta kontakt).

Mange ganger holder vi på med noe interessant, men blir avbrutt. Et barn kommer å vil leke. Kona maser om at nå må du begynne på oppvasken. Eller nyeste episode av Game of Thrones starter 😁

Ved å vise annonsen på nytt til disse vil kanskje noen av de som syns det var interessant ta opp igjen tråden og fullføre søknaden.

 

  • Sett annonsebudsjettet ditt til en plass mellom 50 – 500 kroner per dag. Facebook gir deg muligheten til å ha full kontroll på kostnaden din i forbindelse med kampanjen. De tar gladelig i mot det de får, men vår erfaring er at et annonsebudsjett på mellom 50 – 500,- per dag er mer enn tilstrekkelig for de aller fleste lokale og regionale aktører.

TIPS: Om du ikke har satt opp en annonsekampanje på Facebook før bør du sjekke ut dette minikurset på video: Hvordan komme skikkelig i gang med Facebook-annonsering i 3 enkle steg(for bedrifter i bygg- og anleggsbransjen).

BYGGELEDER: Her er nok et eksempel på en annonse i forbindelse med rekrutteringskampanje på Facebook. Her fikk Hans J. Rasmussen AS inn mange kvalifiserte søkere og ansatte to nye medarbeidere i løpet av en kort periode.

3. Følg med og evaluér

Når du så er i gang vil du etter noen dager få data å navigere etter. Hvor lang tid det tar å få tilstrekkelig data avhenger av budsjettet ditt (høyere budsjett = flere visninger kjappere).

Du vil se at noen av annonsesettene og annonsene dine presterer bedre og andre dårligere.

Slå gjerne av de som ikke fungerer og test å dupliserer de som fungerer for på denne måten fortelle Facebook hva du vil ha mer av og hva du vil ha mindre av.

Om du gjør det riktig vil du slik også kunne få mer igjen for pengene dine og unngå å kaste penger etter mennesker det ikke er interessant for.

Oppsummert

Så der har du det. Hvordan bruke Facebook til rekruttering av nye, dyktige ansatte / innleide spesifikt for bedrifter i bygg og anleggsbransjen.

Og om du har lest hele artikkelen og kommet hit til slutten så skal jeg oppsummert gi deg nøklene for å lykkes med slike rekrutteringskampanjer på Facebook:

1. Tekst og bilde på annonsen: Ikke bare skal teksten du skriver og bildet/videoen du bruker få folk til å stoppe opp mens de scroller gjennom feeden, det skal også være så attraktivt og interessant at det får de til å klikke.

Bruk første del av teksten til å prekvalifisere og hjelpe folk identifisere seg med innlegget. Du har nådd målet når du får de riktige folkene til å si til seg selv «Dette er interessant. Dette er for meg». Da klikker de.

2. Målrettingen: Det hjelper ikke med riktig budskap om det ikke vises til rett person.

Bruk geografiskmålretting på postnummer. Og prøv målrettingen mot interessefeltet «Bygg og anlegg».

3. Call to action / handlingsoppfordring: Den tredje nøkkelen er å gjøre det så enkelt og tydelig som overhode mulig for folk å ta kontakt med deg.

Her kommer dedikerte landingssider inn i bilde. De er oversiktlige, tydelige og har én, unik handlingsoppfordring (f.eks. kontaktskjema).

Om du ikke bruker dedikerte landingssider så kan du alternativt be de sende en melding til deg på Messenger eller ta kontakt via telefon eller e-post.

MEN… husk også på at du i et kontaktskjema med vilje kan gjøre det litt «vanskelig» for folk å ta kontakt. Still noen gode spørsmål eller be om referanser slik folk må ta seg litt tid for å svare og vise at de virkelig er interessert. På denne måten kan du prekvalifiserer folk og få høyere kvalitet på søkerene.

Lykke til!

Trenger du hjelp med oppsett av rekrutteringskampanje? Send oss en melding i chaten nede til høyre, så kan vi ta en uforpliktende prat å se om vi er en god match for hverandre eller ikke 😃

Del med andre: