Hvordan sette opp remarketing kampanjer på Facebook for bedrifter i byggebransjen

av | 18. jan. 2019 | Tips og råd

Remarketing (retargeting) er ganske enkelt når du viser annonser til et varmt publikum som tidligere har besøkt nettstedet ditt, Facebook-siden din, Instagram-profilen din eller sett en video, for eksempel på Youtube-kanalen din. I motsetning til vanlig annonsering der du kjører kampanjer mot et kaldt publikum som ikke kjenner til deg fra før. 

Du har kanskje selv opplevd å besøke en nettbutikk på jakt etter et par nye joggesko, for så å se annonser og bilder av joggeskoene når du forlot nettbutikken uten å kjøpe de?

Dette er remarketing (retargeting) eller målretting mot «egendefinerte publikum» som det heter på Facebook.

REMARKETING: Med remarketing (retargeting) kan du vise annonser til et varmt publikum som har engasjert seg med merkevaren din tidligere. Enten ved å besøke nettsiden din, Facebook-siden din, Instagram-profilen din eller sett hele eller deler av en video fra deg.

Gjort feil er denne typen annonsering det mest plagsomme i hele verden, men gjort riktig er det kanskje den mest effektive annonseringen du kan gjøre.

Dette trenger du for å komme i gang med remarketing på Facebook

  • En bedriftsside.
  • En annonsekonto.
  • En Facebook Business Manager konto
  • Facebook pikselen installert på nettsiden din (inkl. tilstrekkelig datagrunnlag).

Om du ikke har satt opp dette allerede så kan du følge videoene i minikurset vårt «Hvordan komme skikkelig i gang med Facebook-annonsering – for bedrifter i bygg- og anleggsbransjen».

Klikk her for å få minikurset tilsendt gratis.

ALTERNATIVER: Når du skal opprette et remarketing publikum, eller «egendefinert publikum» som det heter i Facebook, har du en mengde alternative datakilder å velge fra. F.eks. en liste med e-post eller telefonnummer til eksisterende kunder.

1️⃣ Opprett et «egendefinert publikum»

Åpne annonsekontoen din.

Gå til fanen «Publikum».

Klikk på «Opprett publikum».

Velg «Trafikk på nettstedet» eller en annen datakilde tilgjengelig i Facebook.

Velg så hele nettstedet eller evt. en bestemt URL folk må ha besøkt for å bli en del av det egendefinerte publikummet ditt.

Gi publikumet et navn.

Trykk «Opprett publikum».

Avhengig av hvor mye data det er på pikselen din så kan du enten starte å annonsere mot publikumet ditt umiddelbart eller alterntivt så må du vente til publikumet har fylt seg opp til minimum 20 personer. (Noen sier 100 andre 1000, så her strides de lærde).

2️⃣ Opprett en ny annonsekampanje

Gå til «Annonseadministrasjon».

Trykk «Opprett».

Gi kampanjen et navn.

Gi annonsesettet et navn.

Og gi annonsen et navn.

BONUS: Få tilsendt gratis minikurs «Hvordan komme i gang med Facebook-annonsering – for bedrifter i bygg- og anleggsbransjen». Klikk her.

MÅLRETTING: Når det egendefinerte publikumet ditt er stort nok vil du kunne målrette annonser mot dette i Facebook.

3️⃣ Målrett kampanjen mot publikummet

Gå til «Annonsesett».

Finn frem til underoverskriften «Publikum».

Her søker du på navnet til publikummet du nettopp opprettet og legger dette til under inkluderte målgrupper.

Så setter du opp resten av kampanjen og kjører dennr i gang.

Da vil annonsen vises til de menneskene som har besøkt nettstedet ditt eller eventuelt den bestemte URLen du oppga.

Noen tips og råd på veien

Noen av de mest effektive kampanjene jeg kjører kaller jeg 24/7-kampanjen

Det er enkle remarketing-kampanjer mot besøkende av nettsted slik som beskrevet over, eller folk som har besøkt Facebook eller Instagram-kontoen din eller eventuelt sett en video som du har publisert.

Disse fungerer eksepsjonelt bra fordi målgruppen allerede kjenner til deg og din merkevare siden de har engasjert seg i innhold fra deg.

Pass bare på å ikke være for aggressiv i antall ganger disse vises eller i budskapet du kjører i slike kampanjer fordi dette da fort kan oppleves som støy og virke mot sin hensikt.

Akkurat dette siste er på ingen måte lett og må testes fra målgruppe til målgruppe. Prøv deg frem og vær var for tilbakemeldinger fra publikumet ditt.

Kundehistorier, referanser og dine beste tips og råd er gode annonser å ha i slike remarketing-kampanjer.

💰Og du vil mest sannsynligvis komme langt med et dagsbudsjett på kun 50-200,-.

Lykke til🙌

Lyst til å lære mer?

Se hvordan Byggmester Vallestad markedsfører seg på Facebook. Lær hva de gjorde før (som ikke fungerte så bra) og hva de gjør nå (som fungerer veldig bra) – slik at du kan gjøre det samme.

Få case-studyen tilsendt gratis her.

Del med andre: