Hvordan komme i gang med Facebook annonsering for bedrifter i byggebransjen

av | 4. jan. 2019 | Tips og råd

Facebook har utviklet verdens desidert beste og mest funksjonsrike annonseplattform. Ikke bare kan du nå 3.406.000 nordmenn her, men du målrettingsalternativene for å finjustere publikumet ditt er mildt sagt bedre enn noe annet som eksiterer der ute.

Så, med et så kraftfullt verktøy, er det vanskelig å komme i gang?

Nei, selv om mange konsulenter forsøker å få det til å høres vanskeligere ut enn det er, kan du gjøre det helt selv i 5 enkle steg.

Og her har du de. 

1️⃣ Opprett din Facebook bedriftsside

👉 Her er det viktig at du bruker korrekt adresse, åpningstider, telefonnummer og e-postadresse slik at folk enkelt kan komme i kontakt med deg.

I tillegg er det også viktig at du velger bransjekoden som passer best for deg, f.eks. Byggefirma, rørlegger etc. fordi du på denne måten vil bli korrekt kategorisert og synlig dersom noen søker etter bedrifter som din i ditt nærområde.

Gjør du dette riktig kan du også bli synlig under «relaterte sider» når folk er inne på Facebook-siden til lignende selskap som deg.

Gå til https://www.facebook.com/business/pages og klikk «opprett en side» for å starte.

2️⃣ Opprett din Facebook annonsekonto

 

👉 Annonsekontoen trenger du for å kunne opprette og håndtere dine betalte kampanjer og annonser. Det er også her du legger inn betalingsalternativer og får ut kvitteringer til regnskapet ditt.

 

Start med å gå til https://www.facebook.com/ads/create/ og opprett en Facebook-annonse. Når du har fullført oppsettet av annonsen bekrefter du annonsekjøpet ditt og blir bedt om å velge en betalingsmåte. Legg inn kortinformasjonen din og fullfør registreringen.

 

Alternativt kan du gjøre dette via din Facebook Business Manager-konto (se neste steg).

 

Vil du se steg-for-steg hvordan du gjør dette i en video kan du få tilsendt minikurset mitt gratis her.

3️⃣ Opprett din Facebook Business Manager

👉 Facebook Business Manager er et administrasjonsverktøy som hjelper deg skille mellom din bedrift og deg som privatperson.

Her kan du administrere en eller flere (dersom du har flere selskap eller merkevarer) annonsekontoer, sider og personene som jobber med dem – alt på ett sted.

Du må ikke bruke Facebook Business Manager, men det er helt gratis å bruke og det gir mye bedre oversikt og kontroll over dine ressurser på Facebook-plattformen.

Gå til business.facebook.com og klikk på «opprett konto» for å komme i gang.

4️⃣ Legg til Facebook pikselen på nettstedet ditt

👉 Facebook-pikselen er et analyseverktøy som lar deg måle effekten av annonseringen din ved å forstå handlingene folk utfører på nettstedet ditt.

Du kan bruke pikseldata til å:

  1. sørge for at annonsene dine vises til de riktige personene
  2. bygge opp annonsepublikum du kan målrette kampanjer mot
  3. låse opp ytterligere funksjonalitet på Facebook som du ellers ikke får tilgang til.

⚠️OBS: Alt for få bedrifter har installert Facebook pikselen på nettstedet sitt og dette er kanskje DEN største feilen jeg ser mange bedrifter byggebransjen gjøre fordi du går glipp av mye innsikt, data og funksjonalitet⚠️

Slik gjør du:

  • Gå til din nye Facebook Business Manager-konto.
  • Klikk på hovedmenyen oppe til venstre
  • Velg «Piksler» under fanen «Hendelsesadministrasjon»
  • Klikk på den blå «Legg til datakilde»-knappen og velg «Facebook piksel».
  • Følg stegene i veiviseren.
  • Legg til scriptet i kildekoden til nettstedet ditt selv eller sendt det til vedkommende som har ansvar for nettstedet ditt (de bør kunne få det gjort skikkelig på 10 minutter).

Og vipps så jobber tiden for deg og ikke i mot deg fordi Facebook pikselen ligger å samler data og aktivitet om brukerne dine som du kan bruke.

Hørtes vanskelig ut?

Denne gratis innføringsguiden min viser deg steg-for-steg hvordan du selv kan installerer Facebook-pikslen på under 10 minutter (uten særlige tekniske ferdigheter).

Klikk her for video-guiden.

5️⃣ Opprett din første annonsekampanje

👉Når du er komt til dette steget bør alt du trenger av verktøy og oppsett være klart.

Da logger du bare inn i din Business Manager (business.Facebook.com) og åpner annonsekontoen din.

La gjerne din første Facebook-annonse være en remarketing-kampanje til de som alt har besøkt nettstedet ditt og vist interesse.

Eller alternativt en lokal kampanje målrettet mot mennesker i ditt geografiske nedslagsfelt.

Det er i utgangspunktet utrolig enkelt å sette opp en Facebook-kampanje via annonseveilederen til Facebook, så prøv deg gjerne frem.

Men husk: Selv om verktøyet er både enkelt og effektivt så avhenger resultatene på ferdigheten til håndtverkeren som bruker det.

Så ikke gi opp selv om du ikke nødvendigvis får det til på første forsøk.

Lære mer?

Få vårt gratis minikurs «Hvordan komme skikkelig i gang med Facebook annonsering i 3 enkle steg – for bedrifter i bygg og anleggsbransjen» og se steg-for-steg i enkle videoer hvordan du kommer skikkelig i gang med Facebook-annonsering.

Du finner det her:

https://www.byma.no/minikurs/

BONUS: Få tilsendt gratis minikurs «Hvordan komme i gang med Facebook-annonsering – for bedrifter i bygg- og anleggsbransjen». Klikk her.

Del med andre: